tirsdag den 5. august 2014

Dag 11 Alcatraz - en fængslende oplevelse

Hold nu op en fed morgen vi har haft! (Altså igår.......)
Vi vågnede som sædvanligt kl 6.......men sådan går det når man går i seng kl 21.
Og det passede nu fint, for vi havde plads på Alcatraz båden kl 8.15 til boarding. En lille kort sejltur (på endnu en virkelig grå dag), og så trådte vi tilbage til år 1963.
Både Niels og Lara var helt enige om at det her var alle pengene værd.
Vi var lidt nogle banditter, og smuttede fra selve den storslået typiske amerikanske velkomst på havnen på selve øen. Istedet begyndte vi at trave op af den stejle vej op til selve fængselsbygningen.
Her fik vi udleveret sådan en smart audio-guide men tilhørende høretelefoner, og selvom vi følte os som de ultimative turister, må vi bukke os i støvet. Det var SÅ gennemført!! Audio-guiden er indtalt af tidligere fængselsvagter og indsatte, og i baggrunden er indsat støj så man har det som om fangerne stadig sidder i deres celler. Det er lige til at få kuldegysninger af. Vi var begge helt opslugt og koncentreret i de 45 minutter selve "historien" tog.
Fordi vi havde været snu og trave afsted før mange af de andre turister undgik vi på den måde at være omgivet af andre konstant, og vi havde derfor næsten fængslet for os selv det første stykke tid.
Det gav derfor også nogle fede billeder.

Niels skulle lige mærke hvordan det føltes at stå i en isolationscelle.

Når man fik besøg, foregik det gennem denne lille rude.

Fangerne kunne, hvis vinden var rigtig, høre summen og larm fra alle de frie mennesker i San Francisco - noget der gjorde straffen endnu hårdere.

Vi er liiiiidt trætte....... vi indrømmer gerne at håret ikke bliver sat om morgen.

Spisesalen - hvor der i følge fangerne blev serveret amtets bedste mad i rigelige mængder (i forhold til andre fænglser). Men det var vist også den eneste positive ting der var at sige om Alcatraz.

En fangeflugt foregik gennem dette hul ind til ventilationsskakten, gravet med en ske. Fangerne blev aldrig fundet, og det er uvist om de er druknet da de prøve at svømme over til SF, eller om de rent faktisk undslap og nåede hele vejen over grænsen til Mexico.